Nye forældre

Når I har fået tilbudt og accepteret en plads i Trylleskoven, tager personalet på jeres barns kommende stue kontakt til jer. Sammen aftaler I en dag for et opstartsmøde, inden barnets første dag i vuggestue. I vil også få tilsendt vores velkomstfolder, hvor der står lidt om den første tid i Trylleskoven og praktiske informationer om vores hus.

På opstartsmødet fortæller vi en masse om, hvem vi er, og vi taler om jer og jeres barn. Vi vender madvaner, sovevaner, særlige hensyn osv. På den måde har vi de bedste forudsætninger for at give barnet en tryg start.

Den første dag, barnet kommer i vuggestue, kender det hverken personalet eller de andre børn. Der er mange nye indtryk, som jeres barn skal vænne sig til. Derfor er det vigtigt, at barnet får en god og rolig start på institutionslivet. I den forbindelse vil jeres barn få tilknyttet en primær voksen, der vil tage sig særligt af jeres barn den første tid.

Eksempel på en mulig indkøringsuge

Vi anbefaler, at I sætter en-to uger af til indkøring. Dog er det vigtigt at understrege, at børn er forskellige og har forskellige behov, og vi vægter derfor en åben dialog og samarbejdet med jer meget højt.

Den første uge i vuggestuen kan for eksempel se sådan ud:

• Dag 1: I kommer og besøger stuen en times tid sammen med barnet.
  • Dag 2: Samme som ovenstående.
  • Dag 3: Barnet prøver at være alene indenfor et aftalt tidsrum.
  • Dag 4: Barnet er med til at spise frokost.
  • Dag 5: Barnet er med til at spise frokost/sove lur.

Vi indkalder jer til en statussamtale indenfor de første tre til seks måneder af jeres barns vuggestueliv. Her taler vi om, hvordan det går, og om jeres barn er faldet godt til.